Psykiatri


Jag satt och funderade lite på det här inlägget nu under förmiddagen och kom fram till att det är någonting som jag tycker är viktigt och någonting jag känner för. Det var nämligen såhär att för ett par dagar sedan läste jag en artikel i lokaltidningen om psykiatrin här på Norrlands universitetssjukhus där det då stod hur många som tagit sitt liv under 2000-talet (rätta mig om jag har fel). Det här är ett ämne som jag kanske skulle kunna vara mer insatt i, men som sagt, någonting som jag bryr mig mycket om. Jag kan inte för mitt liv begripa hur regeringen inte kan avse mer pengar för den här formen av vård. Det är helt jävla sinnessjukt, om du frågar mig, hur de kan lägga pengar på försvaret och massa övrig SKIT då Sveriges befolkning tar sina egna liv för att de mår dåligt och för att de inte får den hjälp de behöver och ber om. Det känns som att det kvittar hur mycket pengar de skjuter till, resurserna finns inte ändå. Kanske är det inkompetent personal, kanske finns det för få utbildade inom psykiatrin. Vad vet jag. Men det jag dock vet är att det inte är speciellt snyggt jobbat att låta invånarna i Sverige dö i psykisk ohälsa. Och framför allt när det kommer till de unga människorna. För det är trots allt de unga som är vår framtid. Jag vet hur det är att vara "sjuk" och inte få den hjälp man behöver. Och det önskar jag ingen, ingen, ingen. Så snälla regeringen. Gör något. För jag klarar inte mer artiklar i lokaltidningen där det står hur många som hänger sig i sina salar på psykavdelningen.

Ja, bara någonting jag behövde få ur mig. Kände mig lite frustrerad. Bättre nu dock :) Finns säkert folk där ute som vet mer om det där än vad jag gör, och säkert folk som inte håller med mig. Men ja, må så vara. :)
Nu ska jag koka lite nudlar (hej näring?) och sedan dra iväg på jobbet. Ha en superbra kväll/dag/eftermiddag så hörs vi lite senare! :) Puss!

Kommentarer
Postat av: Carolina

Haha, godkväll nu ja snart :)

Pengar till psykiatrin är så enormt nödvändig. Hoppas någon mer inser det snart. Folk som behöver vård skickas hem och tre dagar senare hittas dom döda. Stort mörkertal...

2008-04-15 @ 16:22:02
URL: http://melikey.blogg.se
Postat av: Tobias

svar: kan hända, inga ämnen är kul ;)

2008-04-15 @ 18:50:28
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/
Postat av: billy

ja ska ju bli psykolog så jag drar mitt strå till stacken :)

2008-04-15 @ 23:58:28
URL: http://sineaterblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0